Få styr på dine papirer og få mere overblik

Når man får mere overblik, oplever man ofte, at man får mere ro. Der er sjældent noget bedre end en følelse af ro, og at man har styr på tingene. Men hvordan får man så lettest styr på det hele? For det første skal du tage udgangspunkt i, hvad du gerne vil have styr på. Er det dine kvitteringer, der skal i orden, så du kan finde frem til den, du skal bruge, i forbindelse med en klagesag. Eller er det dine forsikringer, der skal i orden? Eller er det alle dine papirer, der skal sorteres?

Det store arkiveringsarbejde betaler sig

Det handler ikke kun om at få rodet væk og få styr på papirerne – selvom det kan være hovedsagen – men det handler om at skabe ro i hjemmet, og om at give dig mere tid i din hverdag. For når du har investeret tid i arkivering, kan du lettere klare de forskellige opgaver, der måske dumper ind. Måske kan du endda spare penge.

Hvis du for eksempel får sendt en mail med et tilbud om en god forsikring, kan det være du tænker: ”Åh, jeg aner jo ikke, hvad jeg betaler nu”. Men hvis du har en mappe, hvor du hurtigt kan slå det op i, kan du let se, at det tilbud, du har fået tilsendt, faktisk er et godt tilbud. Var der derimod rod i dine papirer, ville det tage lang tid at finde frem til det, eller du ville måske slet ikke orke det… og du ville derfor ikke spare de penge. Blandt andet derfor er arkivering godt.

Hvad skal jeg bruge for at arkivere?

Brevordnere og ringbind er et rigtig godt sted at starte, når du skal organisere. Det er her dokumenterne skal ned, og hvor du kan inddele dine dokumenter efter kategorier, du synes passer. Dernæst skal du have et reolsystem, hvor du evt. kan sætte det hele i alfabetisk rækkefølge.